torsdag 17 mars 2011

Landscape Of Butterflies







av Salvador Dali










Salvador Dali var en konstnär som målade surrealistiska bilder. Den här bilden målades år 1956.



Mina känslor för den här bilden är att man får värme ut av den, nästan så man svettas.Trevlig miljö,fint väder. Ganska mycket fri mark och fina djur. Bergikt på ena sidan, öken aktikt i mitten och på andra sidan något grönt. Det finns två fjärlar på bilden, ena är vit prickig med svart bakrund längs ut och hälften savart och hälften vit i mitten, den andra är gul och svart och vit prikig. Det är lite molningt, men en fin himmel.



På bilden finns det ett stort brant berg och två fjärilar som det finns skuggor till. Jag får en upplevense att vara ute på savannen eller en öken. Det är soligt och det verkar vara ganska varmt. Bilden gör mig glad och varm. Påminner mig om en sommardag. Det ser ut som det är fint väder, och bortom horizonten tror jag det finns träd och kanske någon vatten håla, kanske också några djur som lejon, elefanter eller giraffer. När jag ser på den här bilden så tänker jag på filmen lejonkungen.
Det är både min smak och ändå inte min smak, lite båda. Jag tycker om bilden. Jag tänker på alla djur som finns på savannen. Jag skulle vilja framställa som en savann. Jag är njöd med mitt resultat för det så jag tycker och känner. Jag tror att målaren skulle vilja framställa en öken/savann, och värme. När jag såg den här bilden tyckte jag att den var fin så då ville jag lägga ut den, men det fanns mycket mera i bilden som man inte såg från början. Platsen verkar visa frihet.











Claude Monet 2011-04-07



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar