måndag 21 maj 2012

Bildanalys





Denna bild har Claude Monet målat. Här är lite information av bilden, vad den heter, vilket år den gjordes och hur stor bilden är och vart den finns någonstans.'


Klassificering: Water Lilies 1906, olja på duk, 87.6 x 92.7 cm, Konsten finns i Chicago, det här en en variant av näckrosdammen.
Jag hittade den på denna sida:http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/monet/waterlilies/ 

Utformning: Bilden är mörk, fast det är lite ljus färg i mitten av bilden. Näckrosor finns utspridda på några platser i bilden, och det speglas träd och en ljusblå himmel ner i vattnet. Det finns gröna näckrosblad och näckrosorna är halvt utvecklade, dem är rödrosa. Bilden är grönare upptill och blåare nertill. Det är inte hela färger, färgerna är blandade i olika nyanser, ex ljusgrön blandad med mörkgrön, och i den blåa färgen kan man se att det finns några gröna nyanser. Färgerna går ihop med varnadra men inte så att man ser det tydligt men man ser 
det.


Tolkning: Jag tycker om den här bilden väldigt mycket, det är för att jag tycker om naturen och blir väldigt glad när jag ser denna bild. Även fast jag inte har målat bilden så är jag väldigt nöjd denna bild. Claude Monet som har målat bilden tror jag att han vill att andra ska se hur vacker naturen är egentligen. Det är inte många som har fina landskap. Jag tror det är så för att Claude har nästan bara målat bilder från naturen. Man ser att han blev inspirerad väldigt mycket av just naturen. Även om bilden är mörk så är den ljus, bilden är målad med mörka färger men när jag ser på den så känner man den vackra natur doften och natur känslan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar