fredag 25 maj 2012

Fakta om konstnären




Claude Monet föddes den 14 november 1840 i Paris. Men han växte upp i Le Havre. Han började måla i sin ungdom, han studerade och arbetade tillsammans med en annan fransk konstnär som hette Eugene Boundin. Redan som liten var Claude intresserad av att måla. Claude Monet målade flera olika bilder i samma motiv flera gånger, han skulle se hur bilderna förändrades genom vilket ljus det var, olika tider året om.

En av hans mest kända tavlor är näckrosdammen. Han blev inspirerad väldigt mycket av naturen. Claude Monet fick sitt första barn med Camille Doncieux. Framåt senare år så gifte sig Monet med Camille Doncieux. Han målade ofta av henne och han älskade henne så oerhört mycket.

Claude Monet flyttade till London under kriget för att han ville undvika det. Sedan flyttade han till Paris och målade en av hans mest kända målning. Han fick sedan ett till barn som hette Michel. Året efter så tog Claudes fru av tuberkolus.
Monet bestämde sig att skaffa hjälp att uppfostra hans barn. Alice Hoschedé hette kvinnan, de bodde tillsammans i Poissy med hennes barn. 1883 flyttade de till Giverny. Där la Monet en hel del tid åt sin trädgård som han sedan målade av resten av sitt liv. Nästan hela hans lön la han ner på trädgården. Monets trädgård i Giverny är nu mera ett museum.

Det tog väldigt lång tid innan han hittade kärleken igen. Monet och Alice gifte sig sedan år 1892.

Monet dog den 5 december år 1926 i Giverny. Han blev 86 år. Även fast Monet och hans tavlor är världsberömda nu, har de inte alltid varit det, tvärtom. Monet blev aldrig blivit riktigt uppskattad av 1800-talets konstkännare.

Källor:
http://monetclaudeclaude.blogspot.se/2011/10/fakta-claude-monet_11.html



Analys om konstnären

Claude Målade impressionism. Färgerna är rena. Och konstnären fångar ögonblickkänslan. Jag tror att Monet blev inspirerad av naturen. Jag valde Monet som min konstnär för att han målade många naturbilder, jag gillar naturbilder för att jag är ute i naturen varje dag. Och sedan är han en konstnär som jag känner igen sen jag var liten. Bilderna som han målar innerhåller känslor, man kommer ihåg bilderna och bilderna är lätta att känna igen, när man ser en bild som Claude Monet målat kan man se att han har målat bilden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar